Tradičná kuriérska spoločnosť má plány trás pre obsluhu jednotlivých oblastí. Poradie zastávok však zvyčajne volí sám vodič. To je jeden z dôvodov, prečo väčšina prepravcov odhaduje čas doručenia s presnosťou na niekoľko hodín a aj tak sa občas zmýlia.
Bez predpísaného poradia zastávok je tiež na vodičovi, aby vybral hromadu balíkov z kontajnera a roztriedil ich na palube. Niet divu, že nakladanie trvá dlhšie a že sa balík často niekde po ceste zakotúľa. (Viete, ako to vyzerá? Je to také hranaté. Aha, vďaka.)
Nakladanie a vykladanie zvyčajne zaberie viac času ako presun medzi zákazníkmi. Čím kratšie sú trasy a čím väčší je počet adries, tým väčšie je riziko meškania. Zákazník, ktorý nezdvíha telefón, schádza z ôsmeho poschodia, krotí besného psa – dôvodov na meškanie pri odovzdávaní je nespočetne veľa.
Nakoniec sme radi, keď balík ohlásený na čas medzi desiatou a dvanástou príde aspoň o pol jednej.
Rohlík ide
To, čo kuriérske spoločnosti ešte ani nezačali riešiť – z dôvodov, o ktorých budeme hovoriť ďalej – Rohlík.cz zatiaľ dotiahol k praktickej dokonalosti. Časové okno doručenia uzavrel na 15 minút, pričom sa zmestil do trasy, ktorá trvá niekoľko hodín.
Takáto presnosť je, samozrejme, výnimočná nielen v Českej republike, ale aj vo svete. Čo sa za ňou skrýva? Dôkladná optimalizácia nakládky, kvalitné mapové podklady, vynikajúce plánovanie trasy a inteligentná analýza výkonnosti.
Priznajme si, že Rohlík nakladá len svoj vlastný tovar. Môže si ich preto vopred dokonale pripraviť. Znalosť polohy výrobku v sklade vedie k poznaniu presného času cesty medzi regálom a nakladacou rampou, a teda aj celkového času nakládky.
Zásielky sa kompletizujú vrátane štítku s čiarovým kódom a zostavujú sa v poradí zastávok. Vodič nemusí premýšľať o tom, kam má, ktoré vrecko umiestniť. U zákazníka len otvorí auto, vyhľadá najbližšie vrece, zadá čiarový kód a rozlúči sa.
Presnejšie drahšie, menej presne lacnejšie
Presnosť dodania si zákazník vyberá pri objednávaní nákupu. Samotný Rohlik prezentuje expresný pätnásťminútový interval ako prémiový – je drahší ako základný hodinový interval. Krátko pred doručením systém potvrdí alebo pripomenie termín prostredníctvom SMS.
Automaticky sa oznamuje aj prípadné meškanie. Vodič zdvihne telefón len v prípade otázok alebo naliehavých situácií. Napríklad ak zákazník nie je na mieste a vodič chce dohodnúť alternatívny spôsob doručenia. (Neakceptovanie nákupu môže byť penalizované.)
Veľkým prínosom je aj monitorovanie času, ktorý vozidlo strávi na danej adrese. S rastúcim počtom jázd sa zvyšuje relevantnosť odhadu a spoľahlivosť plánu doručenia.
Zatiaľ len lastovička
Príklad firmy Rohlik ukazuje, že zvyšovanie presnosti dodávok si vyžaduje – okrem dobrého plánovania trasy a vyhodnocovania jázd – dokonalú organizáciu skladu, nakládky, komunikácie a vykládky. Systém, ktorý Rohlik implementoval s našou pomocou, teraz ponúka pod značkou Veloq aj iným internetovým obchodom s potravinami. Mohol by byť prínosom aj pre tradičné kuriérske spoločnosti?
To je zatiaľ ťažké povedať. Investičná náročnosť komplexnej modernizácie plánovania je vysoká a aj prevádzka moderných skladov stojí viac ako hala s partiou brigádnikov. Na rozdiel od Rohlíka kuriéri „nakladajú tovar“ len krátko pred jeho „vyložením“, takže optimalizovať nakládku je možné len do určitej miery.
Hoci spoločnosť Rohlik doručuje zásielky výlučne až ku dverám, väčšina prepravcov poskytuje aj služby na odberných miestach a v schránkach. Pre nich na presnom čase doručenia až tak nezáleží.
Napokon, informácie o presnosti doručenia musia byť implementované do všetkých systémov elektronického obchodu, aby sa stali kritériom výberu prepravnej služby.
A to je veľa úloh naraz. Preto sa nám zdá, že 15-minútové dodacie okná budú ešte dlho využívať výlučne zákazníci spoločnosti Rohlik.
Začnite svoju digitálnu revolúciu ešte dnes.
Zamatová zmena, ktorá vám otvorí dvere do digitálneho sveta.
Kontaktujte nás