Že je súčasný stav dopravy vo veľkých (a často ani nie tak veľkých) mestách sotva udržateľný, musia tušiť aj fanúšikovia života stráveného za volantom. Množstvo vozidiel v Európe z roka na rok stúpa, čo sa nedá povedať o plochách pre ďalšie ulice, cesty a parkoviská. Nové komunikácie až príliš často vznikajú na úkor ľudí, ktorí práve autom nikam nejedú.
Kam so všetkými tými autami
Ako zatočiť s otesánkom motorizmu, je téma dlhoročná, zložitá a v Česku stále rovnako kontroverzná. Zvar medzi potrebami, prianiami a obsesiami dotknutých strán sa zdá byť hrou s nulovým súčtom.
A problém zatiaľ rastie pred očami. Virtuálne parkovisko, na ktorom by bok po boku zastavili všetky české (len) osobné autá, by zabralo plochu takmer 80 kilometrov štvorcových. Plocha diaľnic, ciest, ulíc a skutočných odstavných plôch sa počíta na stovky štvorcových kilometrov, a každým rokom sa zväčšuje.
Práve týždeň mobility by mal riešenie dopravných hádaniek nasvietiť v kontexte ich ekonomických, urbanistických zdravotných a ekologických dopadov.
Hustotu prevádzky ovplyvňuje správanie
Zväčšujúce sa plochy dopravných stavieb a stále väčšia prevádzka nemusí súvisieť len s rastúcim počtom vozidiel. Doprava hustne aj s prispením tých, ktorí pred jej dôsledkami unikajú do vzdialených periférií a rekreačných oblastí.
Tiež vznik veľkých obchodných centier prispel k hustote dopravy v určitých lokalitách podstatne viac ako absolútny nárast počtu áut.
Dokonca aj rozvoj elektronických obchodov priviedol do ulíc nové autá kuriérskych služieb. Súčasne ale znížil potrebu spotrebiteľov jazdiť za nákupmi do kamenných obchodov. Nejde len o počet vyrobených vozidiel, ale aj o spôsob ich používania.
Doprava presúva hmotu, ale rozhoduje o nej duch
Určitou nádejou aspoň pre pľúca a uši obyvateľov je nastupujúca elektromobilita. Aj keď bude Južná spojka v Prahe stále upchatá, zníži sa hladina hluku, ktorý ničí zdravie rezidentom v okolí. Aj keď kuriér alebo tatko od rodiny zaparkuje na chodníku, trávniku a cyklotrase súčasne, nebude už aspoň obťažovať spusteným motorom.
Kým sa ale nepodarí nahradiť fosílne zdroje obnoviteľnými, zdravie ľudí okolo ciest budú naďalej poškodzovať splodiny z uhoľných elektrární, ktoré budú elektroautá napájať.
Na zmiernenie dopadov dopravy pomáha aj výpočtová technika. Vývojári Googlu zapriahli do pokusov o hladší prejazd svetelnými križovatkami umelú inteligenciu. Nejde len o časovú úsporu, ale aj menší počet akcelerácií. To isté Google zavádza do svojich Maps novú možnosť voliť trasu aj podľa spotreby pohonných hmôt. Pôjde o užitočnú pomôcku s potenciálom znížiť náklady na PHM aj množstvo emisií.
Profesionálnym dispečerom to ale veľa neprinesie. Ich výkonné plánovače vedia už dnes účinne krátiť čas strávený na ceste aj pri čerpacích pumpách. V globálnom meradle ide o úspory obrovského množstva peňazí, energií a škodlivín, ktoré by skončili v atmosfére alebo v našich pľúcach.